12/02/2024

Nieuwe website? 4 elementen voor een succesvolle briefing

Als je beslist om een nieuwe website te laten maken, komt daar enorm veel bij kijken. Een goede briefing zal ervoor zorgen dat jij en de websitebouwer op dezelfde golflengte zitten. Deze elementen mogen alvast niet ontbreken:

  1. Je specifieke context
  2. Je objectieven
  3. Je criteria voor een websitebouwer
  4. Je budget

 

1. Je specifieke context

Als we je website willen vormgeven, moeten we zoveel mogelijk weten over je bedrijf. En dan hebben we het niet over sectorgegevens, maar wel over heel specifieke info over jouw bedrijf. Preciseer daarom zo goed mogelijk je business- en marketingstrategie en beschrijf de uitdagingen waar je voor staat. Mogelijke vragen die je daarbij helpen:

  • Wie zijn je klanten?
  • Waarom komen ze bij jou?
  • Welke mensen bereik je al? Welke nog niet?
  • Met welke argumenten overtuig jij je klanten?
  • Wat houdt hen net tegen om voor jou te kiezen?
  • Wat kan je vertellen over je huidige business- en marketingstrategie?
  • Welke websites vind jij goed?
  • Hoe gaan bedrijven in jouw sector om met de digitale transformatie?
  • Wanneer zou je jouw websiteproject een succes noemen?

 

2. Je objectieven

Wat je wil bereiken met je site is van groot belang. Vraag je dus af wat je website aan het einde van de rit voor jou moet doen. Om je objectieven te beschrijven, kan je een antwoord formuleren op deze vragen:

  • Wat moet je platform opleveren? Wat is het hoofddoel? Dat kan, bijvoorbeeld, meer business genereren zijn.
  • Wat zijn je secundaire objectieven? Meer leads? Meer registraties? Andere doelstellingen?
  • Hoe kunnen structuur, design en technologie die doelstellingen volgens jou ondersteunen?
  • Wat vinden je klanten belangrijk als het om online touchpoints gaat?

 

3. Je criteria voor een websitebouwer

Het is handig om vooraf te bepalen wat de belangrijkste aspecten zijn in je keuze voor een websitebouwer. Het zal je heel wat discussies en twijfel besparen bij het vergelijken van offertes of presentaties van mogelijke partners. Heb je info rond de volgende vragen, geef ze dan al mee in je briefing:

  • Wat is voor jou belangrijk in de samenwerking met je digitale bureau?
  • Welke aspecten van je website wegen voor jou het meest door?
  • Wanneer is de samenwerking voor jou succesvol?

 

4. Je budget

Je mag ervan uitgaan dat er grote prijsverschillen zullen zitten in de offertes die je ontvangt. Dat komt omdat de visies, processen, technologieën, profielen en uurtarieven zullen variëren. Weet wel dat een digitaal bureau vaak meer dan één oplossing kan bieden en dus op maat kan werken, rekening houdend met je doelstellingen en je budget. Daarom is het interessant om in je aanvraag al een prijs of prijsvork mee te geven. In een ander artikel beschrijven we uitgebreid waarmee je rekening moet houden voor de kosten van je website.

 

Nog enkele tips

Zoek een partner, geen leverancier

Een nieuwe website ‘bestel’ je niet zomaar. De rol van een digitaal bureau beperkt zich immers niet tot louter uitvoering. We starten met jouw input, maar bouwen daarop verder met onze eigen ervaring, kennis en inzichten, en houden rekening met het online gedrag van je doelgroepen. Het gaat dus echt om een samenwerking. Vraag websitebouwers daarom duidelijk hun visie te formuleren. En ga zeker niet op zoek naar prijslijsten op basis van het nodige aantal pagina’s en functionaliteiten. De kans dat je daarmee tot het gewenste resultaat komt, is bijzonder klein.

Focus op inhoud

Het design van je website is het resultaat van een proces. Een proces dat er uiteindelijk moet voor zorgen dat je site voor je bezoekers doet wat hij moet doen. Het design van je site zal dus perfect moeten overeenstemmen met de informatie-architectuur die vanuit de analyse en expertise van je websitebouwer vooropgesteld wordt. Daarom heeft focussen op design in de eerste fase weinig zin. Het leidt je af van de essentie, namelijk dat een website in de eerste plaats een strategische asset is voor je bedrijf. Wil je al een idee van de mogelijkheden? Check dan de cases op de website van de websitebouwer. Dat is veel representatiever dan een vrijblijvende schets. Vraag je toch liever een eerste designoefening? Maak daar dan geen doorslaggevende factor van in je beslissingsproces. Focus in het begin liever op inhoud, niet op design.

 

Overtuigd?

Overtuigd? Laat ons je helpen. Een website hoeft helemaal niet zoveel te kosten. Wij maken een offerte op maat en bieden je nadien de nodige support, zodat je je geen zorgen hoeft te maken.

    

Share on
Reddi, online marketing en websites voor KMOs en internationale bedrijven. Social media marketing en online adverteren

Dennenlaan 6
B-2340 Beerse
+32 (0)14 24 26 60
info@reddi.be
BE0461 095 042

Socials


Brandle, design en branding agency in Beerse (Fotografie, huisstijl, copywriting, online marketing, grafisch ontwerp)

Corporate design, grafische vormgeving, copywriting & fotografie? Meer info op www.brandle.be