10/06/2024
B2B SEO: tips om vandaag al beter te scoren in Google
B2B SEO of vindbaarheid in Google is een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie. Als je website bovenaan staat in Google (of in een andere zoekmachine), heb je altijd meer kans dat potentiële klanten je B2B-website aanklikken.
Maar hoe zorg je ervoor dat je B2B-website hoog scoort in Google? Waarmee moet je rekening houden? En welke tips kan je vandaag al toepassen voor een betere score?
Een goede SEO-strategie voor een B2B-website bestaat uit drie verschillende pijlers:
- Technische SEO
- Off-page SEO
- On-page SEO of content-SEO
Ben je op zoek naar meer info over de basisbeginselen van een goede SEO-strategie? Hieronder vind je alvast drie tips die je meteen kan toepassen om de SEO van jouw B2B-website te verbeteren.
1. Maak landingspagina’s die afgestemd zijn op zoekmachines.
Zorg ervoor dat je per product of dienst een aparte landingspagina hebt die de juiste zoektermen bevat. Zorg voor een goede titel en een goede url, waarin de zoekterm waarvoor je wilt scoren duidelijk aanwezig is.
Hou er ook rekening mee dat je zeker voldoende tekst op je landingspagina zet. Zo zal Google (of een andere zoekmachine) je pagina beter begrijpen en verhoog je je score.
Het is ook belangrijk dat je voor elke landingspagina aparte en nieuwe teksten schrijft. Als je teksten teveel op elkaar lijken, zal Google je teksten als gedupliceerde content zien en zal je daarop afgestraft worden.
2. Optimaliseer de metadata van je pagina’s.
In een goede B2B SEO-strategie is optimalisatie voor zoekmachines op elke pagina van je website cruciaal. Zorg er daarom voor dat voor elke pagina de volgende aspecten geoptimaliseerd zijn
- Een titel met de zoekterm waarop je wilt scoren
- Je zoekterm staat ook in de paginabeschrijving.
- Je zoekterm staat ook in de URL.
- Op de pagina staat een afbeelding waarvan de naam en de alt-tekst je zoekterm bevatten.
- Je zoekterm komt voor in de eerste alinea.
- De pagina heeft een hoge laadsnelheid.
3. Verbeter de user experience van je B2B-website.
Duik eens in je Google Analytics en stel vast hoe bezoekers je website ervaren. Let zeker op de volgende statistieken:
Gemiddelde tijd op de pagina
Hoelang blijven bezoekers op de verschillende pagina’s van je website? Als bezoekers lang op de landingspagina’s blijven hangen, zal dat een positief resultaat hebben op je SEO-score. Hierdoor ziet Google dat de kwaliteit van de pagina hoog is en dat bezoekers op jouw pagina vinden wat ze zoeken. Blijven bezoekers maar enkele seconden op je landingspagina, kijk dan na of de pagina wel voor de juiste zoektermen scoort en of je verbeteringen kunt aanbrengen zodat bezoekers wél vinden wat ze zoeken.
Uitstappagina’s
Ga eens na wat de uitstappagina’s of exit pages van je website zijn. Verlaten mensen altijd via dezelfde pagina je website, dan is het een goed idee om die pagina eens onder de loep te nemen. Misschien helpt het om specifieke call to action-knoppen toe te voegen, zodat je bezoekers toch nog een nieuwe pagina bezoeken in plaats van je website te verlaten.
Bouncepercentage
Het bouncepercentage verwijst naar het aantal bezoekers die je website al na één pagina verlaten. Zorg ervoor dat er strategisch nagedacht wordt over de structuur van je landingspagina's. Voeg voldoende call to action-knoppen toe, zodat bezoekers aangemoedigd worden om verder te lezen en meerdere pagina’s te bezoeken. Hoe meer pagina's een bezoeker bekijkt, hoe meer kans je hebt om van je bezoeker ook een potentiële klant te maken.
Bonustip: voeg links toe aan je blogposts.
Heeft je website al een blog, dan zal dat zeker bijdragen tot een goede SEO-score. Content marketing (of on-page SEO) is een van de pijlers van een goede SEO strategie voor B2B.
Ga eens na in je Google Analytics welke blogposts het best gelezen worden. Kijk hiervoor naar het aantal bezoekers én naar de tijd die ze aan de pagina besteden.
Kies je best presterende blogposts en ga na of er voldoende naar gelinkt wordt vanuit andere artikels. Als je al jaren nieuwe blogposts aan je website toevoegt, kan het wel eens gebeuren dat je updates hebt geschreven over bepaalde onderwerpen. Zorg ervoor dat er vanuit andere blogposts zeker voldoende gelinkt wordt naar je populairste blogposts, voor zover dat relevant is voor de lezer. Als veel bezoekers een bepaalde blogpost interessante lectuur vinden, is de kans immers groot dat andere lezers ook interesse zullen hebben.
Conclusie
B2B-SEO is een project van lange adem. Het is geen quick win, maar dat betekent niet dat je er geen tijd aan moet besteden. Een goede strategie voor B2B-SEO zal ervoor zorgen dat je website vaker bezocht wordt door je ideale doelpubliek. En dan gaat het er alleen nog om dat je bezoekers weet om te zetten in betalende klanten.
Wil je meer informatie over B2B-SEO of wil je je website laten analyseren door onze SEO-specialist? Neem contact op met het Reddi-team. We helpen je graag verder.